5 tips om bezoekers langer op je website te houden

5 tips om bezoekers langer op je website te houden

Stel, je hebt een nieuwe website laten bouwen voor je bedrijf. Je bent goed vindbaar en je ziet je bezoekersaantallen stijgen. Helaas merk je dat deze websitebezoekers niet voldoende converteren in leads en je website hierdoor te weinig oplevert. Het is een bekend probleem waar veel ondernemers regelmatig tegenaan lopen.

Je bouncepercentage verlagen

De mate waarin bezoekers op een website blijven hangen of juist snel weer vertrekken wordt gemeten aan de hand van het zogeheten bouncepercentage. Het is het percentage van bezoekers dat je website bezoekt en deze vervolgens via dezelfde pagina weer verlaat. Ze klikken bij een bezoek aan jouw website dus niet door naar een volgende pagina. Hieruit kun je meestal de conclusie trekken dat ze dan niet meer dan één pagina hebben bezocht en geen verdere actie hebben ondernomen. Dat is natuurlijk niet het doel van je website.

Het doel is om ervoor te zorgen dat je jouw bezoekers niet alleen lokt, maar ook vasthoudt op je website. Zo kun je van je bezoeker een klant maken, dat is uiteindelijk wat we willen.

Het bouncepercentage is meetbaar in Google Analytics

Waarom bezoekers jouw website verlaten

Belangrijk om te weten is dat in de meeste gevallen 60 tot 70% van je bezoekers je website al weer binnen 15 seconden verlaat. Dit gebeurt of, omdat je bezoeker niet begrijpt waar hij is of, omdat hij erachter komt dat jouw website toch niet is wat hij zocht. Je bezoeker scant de pagina en oordeelt razendsnel. Is het niks? Dan gaat hij door naar de volgende website op Google of scrolt hij verder over z’n tijdlijn.

Je hero-sectie is beslissend

Om de bezoeker langer vast te houden, is het essentieel om zijn interesse te wekken binnen deze eerste 15 seconden. Dit kun je doen door een aantal technieken toe te passen op jouw homepage. Het liefst zelfs binnen de 'hero-sectie', de eerste sectie op de homepage.

Hier volgen 5 handige tips om je bouncepercentage te verlagen en je bezoekers dus langer op je website te houden:

Tip #1: Geef antwoord op drie vragen

Om jouw bezoeker langer op je website te houden is het cruciaal om direct antwoord te geven op drie fundamentele vragen die de bezoeker onbewust aan zichzelf stelt:

1. Waar ben ik?

Het moet meteen duidelijk zijn van wie de website is en met wie de bezoeker te maken heeft. Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend maar je zult versteld staan bij hoeveel websites het ontbreekt aan een duidelijke weergave van het logo of de naam van het bedrijf of merk. Zorg dus dat deze meteen goed in beeld is.

2. Wat doen jullie?

Het moet kraakhelder zijn wat je doet en wat het doel van de website is. Wil je bijvoorbeeld iets aan de bezoeker verkopen of is de website enkel informatief? Het is belangrijk dat we de bezoeker niet met vraagtekens achterlaten. Wees hierin direct duidelijk en transparant.

3. Wat heb ik eraan?

Geef aan wat het je bezoeker kan opleveren om op jouw website te blijven. Je bezoeker heeft niet alle tijd van de wereld en heeft talloze alternatieven voor jouw site. Hij is geïnteresseerd in wat jouw product of dienst toevoegt aan zijn leven. Benoem dus de meerwaarde die je je bezoeker kan bieden en geef hem daarmee een goede reden om op jouw website te blijven.

Voorbeeld van MessageBird: drie vragen worden direct beantwoord in de hero

Tip #2: Visual

'Eén beeld zegt meer dan duizend woorden'. Een mooie spreuk die ook zeker van toepassing is op websites. Verkoop je bijvoorbeeld een product? Maak het visueel! Gebruik van illustraties is prima, maar een bezoeker wil het liefst je product zien. Of nog beter: je product in actie. Als je deze beelden kunt tonen, toon ze! Het doel is om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen. Een pakkende visual zal direct de interesse wekken van jouw bezoekers. 

Gebruik van visuals door Red Bull, Boldking, Dopper en Labfresh

Tip #3: Social proof

Wikipedia omschrijft social proof als volgt: "Een psychologisch en sociaal fenomeen wat refereert naar het vertrouwen dat mensen hebben bij de feedback en acties van anderen, om zo te bepalen wat goed en slecht is in een bepaalde situatie."

Door social proof in te zetten in de hero-sectie van je website, geef je extra waarde aan je product of dienst en creëer je direct extra geloofwaardigheid bij je bezoeker. Een aantal veelgebruikte vormen van social proof zijn:

  • Testimonials/reviews
  • Casestudies
  • Logo's van klanten
  • Awards/onderscheidingen
Correct gebruik van social proof in de hero-sectie

Tip #4: Call-to-action

Een call-to-action (CTA) maakt het voor de bezoeker extra makkelijk om de volgende stap te zetten naar het einddoel. Dit gebeurt vaak in de vorm van een opvallende knop met daarin een korte beschrijving van de actie. Denk aan: ‘Registreren’, ‘Contact opnemen’ of ‘Offerte aanvragen’. Het beschrijven van de actie is het meest voor de hand liggend en lijkt dus ook de beste optie. Toch is dat is niet helemaal waar. Hier zijn nog drie soorten CTA’s die overtuigend werken:

1. Call-to-value

CTA's die de 'waarde' voor de bezoeker benadrukken presteren meestal beter. In de marketingwereld noemen we dit een call-to-value.

Drie voorbeelden van call-to-value's

2. Wegnemen van obstakels

Er kunnen verschillende obstakels zijn waardoor een bezoeker geen actie onderneemt. Bijvoorbeeld vanwege de angst om ergens aan vast te zitten of simpelweg gebrek aan tijd. Voeg een aantal woorden toe aan de CTA waarmee je mogelijke obstakels voor de bezoeker wegneemt. Op deze manier maak je de kans groter dat een twijfelende bezoeker toch actie onderneemt.

Drie voorbeelden van het wegnemen van obstakels

3. CTA + invulveld

Door bijvoorbeeld een e-mailveld met een CTA te combineren geef je de bezoeker het gevoel dat inschrijven heel gemakkelijk is! Dit betekent niet dat je klantinformatie moet opofferen. Deze kun je in een later stadium verzamelen.

Voorbeelden van een CTA in combinatie met een invulveld

Tip #5: Laadsnelheid

Niets is belangrijker dan laadsnelheid! Zelfs als je alle besproken onderdelen goed op een rijtje hebt maar het duurt te lang om jouw website te laden, is de kans groot dat de bezoeker alweer vertrokken is voordat hij jouw website heeft kunnen bewonderen. Zorg dus dat je website altijd lekker snel laadt, ook op een slechtere verbinding.

Tot slot

Deze vijf tips gaan jou gegarandeerd helpen om meer websitebezoekers te behouden met een lager bouncepercentage als gevolg. Naast deze tips zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die bijdragen aan het succes van jouw website. Heb je vragen of wil je gewoon even sparren? Neem contact op.

Je bouncepercentage verlagen

De mate waarin bezoekers op een website blijven hangen of juist snel weer vertrekken wordt gemeten aan de hand van het zogeheten bouncepercentage. Het is het percentage van bezoekers dat je website bezoekt en deze vervolgens via dezelfde pagina weer verlaat. Ze klikken bij een bezoek aan jouw website dus niet door naar een volgende pagina. Hieruit kun je meestal de conclusie trekken dat ze dan niet meer dan één pagina hebben bezocht en geen verdere actie hebben ondernomen. Dat is natuurlijk niet het doel van je website.

Het doel is om ervoor te zorgen dat je jouw bezoekers niet alleen lokt, maar ook vasthoudt op je website. Zo kun je van je bezoeker een klant maken, dat is uiteindelijk wat we willen.

Het bouncepercentage is meetbaar in Google Analytics

Waarom bezoekers jouw website verlaten

Belangrijk om te weten is dat in de meeste gevallen 60 tot 70% van je bezoekers je website al weer binnen 15 seconden verlaat. Dit gebeurt of, omdat je bezoeker niet begrijpt waar hij is of, omdat hij erachter komt dat jouw website toch niet is wat hij zocht. Je bezoeker scant de pagina en oordeelt razendsnel. Is het niks? Dan gaat hij door naar de volgende website op Google of scrolt hij verder over z’n tijdlijn.

Je hero-sectie is beslissend

Om de bezoeker langer vast te houden, is het essentieel om zijn interesse te wekken binnen deze eerste 15 seconden. Dit kun je doen door een aantal technieken toe te passen op jouw homepage. Het liefst zelfs binnen de 'hero-sectie', de eerste sectie op de homepage.

Hier volgen 5 handige tips om je bouncepercentage te verlagen en je bezoekers dus langer op je website te houden:

Tip #1: Geef antwoord op drie vragen

Om jouw bezoeker langer op je website te houden is het cruciaal om direct antwoord te geven op drie fundamentele vragen die de bezoeker onbewust aan zichzelf stelt:

1. Waar ben ik?

Het moet meteen duidelijk zijn van wie de website is en met wie de bezoeker te maken heeft. Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend maar je zult versteld staan bij hoeveel websites het ontbreekt aan een duidelijke weergave van het logo of de naam van het bedrijf of merk. Zorg dus dat deze meteen goed in beeld is.

2. Wat doen jullie?

Het moet kraakhelder zijn wat je doet en wat het doel van de website is. Wil je bijvoorbeeld iets aan de bezoeker verkopen of is de website enkel informatief? Het is belangrijk dat we de bezoeker niet met vraagtekens achterlaten. Wees hierin direct duidelijk en transparant.

3. Wat heb ik eraan?

Geef aan wat het je bezoeker kan opleveren om op jouw website te blijven. Je bezoeker heeft niet alle tijd van de wereld en heeft talloze alternatieven voor jouw site. Hij is geïnteresseerd in wat jouw product of dienst toevoegt aan zijn leven. Benoem dus de meerwaarde die je je bezoeker kan bieden en geef hem daarmee een goede reden om op jouw website te blijven.

Voorbeeld van MessageBird: drie vragen worden direct beantwoord in de hero

Tip #2: Visual

'Eén beeld zegt meer dan duizend woorden'. Een mooie spreuk die ook zeker van toepassing is op websites. Verkoop je bijvoorbeeld een product? Maak het visueel! Gebruik van illustraties is prima, maar een bezoeker wil het liefst je product zien. Of nog beter: je product in actie. Als je deze beelden kunt tonen, toon ze! Het doel is om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen. Een pakkende visual zal direct de interesse wekken van jouw bezoekers. 

Gebruik van visuals door Red Bull, Boldking, Dopper en Labfresh

Tip #3: Social proof

Wikipedia omschrijft social proof als volgt: "Een psychologisch en sociaal fenomeen wat refereert naar het vertrouwen dat mensen hebben bij de feedback en acties van anderen, om zo te bepalen wat goed en slecht is in een bepaalde situatie."

Door social proof in te zetten in de hero-sectie van je website, geef je extra waarde aan je product of dienst en creëer je direct extra geloofwaardigheid bij je bezoeker. Een aantal veelgebruikte vormen van social proof zijn:

  • Testimonials/reviews
  • Casestudies
  • Logo's van klanten
  • Awards/onderscheidingen
Correct gebruik van social proof in de hero-sectie

Tip #4: Call-to-action

Een call-to-action (CTA) maakt het voor de bezoeker extra makkelijk om de volgende stap te zetten naar het einddoel. Dit gebeurt vaak in de vorm van een opvallende knop met daarin een korte beschrijving van de actie. Denk aan: ‘Registreren’, ‘Contact opnemen’ of ‘Offerte aanvragen’. Het beschrijven van de actie is het meest voor de hand liggend en lijkt dus ook de beste optie. Toch is dat is niet helemaal waar. Hier zijn nog drie soorten CTA’s die overtuigend werken:

1. Call-to-value

CTA's die de 'waarde' voor de bezoeker benadrukken presteren meestal beter. In de marketingwereld noemen we dit een call-to-value.

Drie voorbeelden van call-to-value's

2. Wegnemen van obstakels

Er kunnen verschillende obstakels zijn waardoor een bezoeker geen actie onderneemt. Bijvoorbeeld vanwege de angst om ergens aan vast te zitten of simpelweg gebrek aan tijd. Voeg een aantal woorden toe aan de CTA waarmee je mogelijke obstakels voor de bezoeker wegneemt. Op deze manier maak je de kans groter dat een twijfelende bezoeker toch actie onderneemt.

Drie voorbeelden van het wegnemen van obstakels

3. CTA + invulveld

Door bijvoorbeeld een e-mailveld met een CTA te combineren geef je de bezoeker het gevoel dat inschrijven heel gemakkelijk is! Dit betekent niet dat je klantinformatie moet opofferen. Deze kun je in een later stadium verzamelen.

Voorbeelden van een CTA in combinatie met een invulveld

Tip #5: Laadsnelheid

Niets is belangrijker dan laadsnelheid! Zelfs als je alle besproken onderdelen goed op een rijtje hebt maar het duurt te lang om jouw website te laden, is de kans groot dat de bezoeker alweer vertrokken is voordat hij jouw website heeft kunnen bewonderen. Zorg dus dat je website altijd lekker snel laadt, ook op een slechtere verbinding.

Tot slot

Deze vijf tips gaan jou gegarandeerd helpen om meer websitebezoekers te behouden met een lager bouncepercentage als gevolg. Naast deze tips zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die bijdragen aan het succes van jouw website. Heb je vragen of wil je gewoon even sparren? Neem contact op.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

gdfggdg

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je deze tips kan toepassen voor jouw bedrijf of merk? Neem contact op en ik denk graag met je mee!